Zmiana przepisów dotyczących przewożenia dzieci
Zmieniają się przepisy dotyczące przewożenia dzieci w fotelikach. Niektóre wymagania zostały zaostrzone, a część z nich uległa złagodzeniu. Kiedy dziecko powinno jechać w foteliku, a kiedy wystarczy przypiąć je pasami? Odpowiedź na to i inne pytania, związane z bezpiecznym przewożeniem najmłodszych, przedstawiamy w artykule.
Ustawa z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. poz. 591) wdraża przepisy UE, dotyczące zasad przewożenia
dzieci w pojazdach samochodowych.
W porównaniu do dotychczasowych przepisów zniknęło kryterium wieku dziecka, a
pozostało jedynie kryterium wzrostu, tj. poniżej 150 cm. Tak więc również dziecko,
które ukończyło 12 lat, a jednocześnie nie osiągnęło wymaganego wzrostu,
powinno być przewożone w foteliku bezpieczeństwa lub urządzeniu przytrzymującym
dla dzieci.
Wprowadzonych zostało również kilka odstępstw od ogólnych zasad przewożenia
dzieci. Dopuszczono m.in., aby dzieci mieszczące się w przedziale wzrostu
135–150 cm, podczas przewożenia na tylnym siedzeniu były przytrzymywane za
pomocą pasów bezpieczeństwa pojazdu, a więc bez fotelika oraz urządzenia
przytrzymującego, jeżeli ze względu na masę i wzrost tego dziecka nie jest
możliwe zapewnienie mu odpowiedniego urządzenia. W praktyce dotyczy to
przewożenia dziecka mieszczącego się w powyższym przedziale wzrostu, którego
waga ciała przekracza 36 kg,
a więc przewidzianą w przepisach maksymalną wagę dla urządzenia
przytrzymującego dla dziecka. Powyższe wyłączenie nie dotyczy przewożenia
dziecka na przednim siedzeniu pojazdu, co powinno każdorazowo odbywać się z
wykorzystaniem fotelika lub urządzenia przytrzymującego.
Kolejny wyjątek od ogólnych zasad przewożenia dzieci samochodem osobowym oraz
małym samochodem ciężarowym dopuszcza przewożenie na tylnym siedzeniu trzeciego
dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów
bezpieczeństwa pojazdu, w przypadku, gdy dwoje dzieci jest przewożonych w
urządzeniach przytrzymujących zainstalowanych na tylnym siedzeniu i nie ma
możliwości zainstalowania trzeciego urządzenia. W praktyce ten przepis ma
zastosowanie dla przewozu typowym samochodem osobowym, a więc przeznaczonym dla
maksymalnie 5 osób łącznie z kierowcą. W samochodach osobowych o liczbie miejsc
6-9 i dwóch rzędach tylnych siedzeń, ze względu na odpowiednio duże wymiary (w
tym szerokość siedzeń), zainstalowanie urządzenia przytrzymującego dla każdego
przewożonego dziecka nie stwarza już żadnych problemów.
Nowe przepisy zakazują przewożenia dziecka w wieku poniżej 3 lat w pojeździe
niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i fotelik lub w pasy bezpieczeństwa i inne
urządzenie przytrzymujące. Aktualny pozostaje zakaz przewożenia dziecka tyłem
do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu, z tą jednak różnicą, że
przepis ten dostosowano do postępu technicznego. Nie jest już istotny sam fakt
wyposażenia pojazdu w poduszkę powietrzną dla pasażera, co dotychczas
wykluczało możliwość przewożenia dziecka w taki sposób, lecz to, czy jest ona
aktywna. Ponadto - w odróżnieniu od dotychczasowego brzmienia - przepis ten
umożliwia przewożenie dziecka na przednim siedzeniu pojazdu z wykorzystaniem
zarówno fotelika bezpieczeństwa, jak również innego urządzenia
przytrzymującego.
Zachowane zostały dotychczasowe wyłączenia dotyczące
przewożenia dzieci pojazdami takimi jak taksówka, specjalistyczny środek
transportu sanitarnego oraz pojazd Policji, Straży Granicznej lub straży
gminnej (miejskiej).
Zniesiono natomiast wyłączenie dotyczące przewożenie dziecka autobusem. W
związku z tym przewożenie dziecka tego rodzaju pojazdem podlega tylko
wyłączeniu ogólnemu (brak pasów bezpieczeństwa w autobusie) oraz wyłączeniom
szczególnym, uregulowanym w art. 39 ust. 2 pkt 10 – 11 ustawy – Prawo o ruchu
drogowym.
Ponadto istotną zmianą jest nałożenie, obok obowiązku przewożenia dzieci w
fotelikach bezpieczeństwa lub w innych urządzeniach przytrzymujących, obowiązku
dostosowania urządzenia do masy i wzrostu dziecka, zgodności tego urządzenia z
właściwymi warunkami technicznymi, jak również jego prawidłowego zamontowania -
zgodnie z zaleceniami producenta. Niespełnienie jednego z powyższych obowiązków
zagrożone jest karą grzywny.