MARZENIA A KONSEKWENCJE PRAWNE – SZKOLNA DEBATA I SYMULACJA ROZPRAWY SĄDOWEJ
W poniedziałek 4 listopada 2024 roku w Zespole Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kościelcu odbyła się debata, którą zorganizowali funkcjonariusze z Zespołu ds. Nieletnich i Patologii Komendy Powiatowej Policji w Kole. Uczniowie klas technikum ekonomicznego o profilu prawno-mundurowym oraz technikum logistycznego dyskutowali na temat: „Jak prawo wpływa na marzenia”.
Spotkanie rozpoczęło się pracą w grupach, w ramach której młodzież analizowała pozytywne i negatywne skutki realizacji marzeń bez uwzględniania obowiązujących przepisów. Następnie uczniowie prezentowali swoje wnioski, a pani psycholog Aneta Szabelska - Wicedyrektor Zespołu Opiekuńczo-Edukacyjno-Wychowawczego w Kole, komentowała ich wypowiedzi. Dla wielu uczestników zaskakującym było stwierdzenie, że łamanie prawa może nie tylko wpłynąć negatywnie na ich marzenia, ale także zniweczyć życiowe plany. Młodzież dostrzegła, jak duże znaczenie mogą mieć konsekwencje prawne drobnych wykroczeń i nieodpowiednich zachowań. Uczniowie zrozumieli, że realizacja marzeń i aspiracji zawodowych wymaga uwzględniania przepisów prawnych.
Druga część spotkania obejmowała symulację rozprawy sądowej, w której uczniowie wcielili się w role prokuratora, adwokata, oskarżyciela posiłkowego, oskarżonego, sędziego, świadków oraz innych uczestników procesu. Przedstawiona sprawa dotyczyła oskarżenia o uporczywe nękanie (tzw. stalkingu) byłej partnerki przez oskarżonego. Symulacja pozwoliła uczniom na połączenie teorii z praktyką, dając możliwość zdobycia wiedzy prawniczej, rozwijania swoich umiejętności aktorskich i kreatywności. Cały proces przebiegał pod czujnym okiem pani Barbary Wyleżoł – adwokatki, doradczyni obywatelskiej i mediatorki przy Naczelnej Radzie Adwokackiej, która po zakończeniu symulacji podzieliła się z uczniami kulisami swojego zawodu, wyjaśniając również symbolikę kolorów żabotu i togi prawniczej.
Taka forma działań profilaktycznych ma ogromną wartość edukacyjną, ponieważ łączą one teorię z praktyką. Uczniowie nie tylko słuchają o przepisach prawa, lecz także aktywnie biorą udział w ćwiczeniach i scenkach, co pozwala im zobaczyć, jak prawo działa w rzeczywistości. Takie zajęcia pełnią również ważną funkcję w przygotowywaniu młodzieży do dorosłego życia, dając im lepsze zrozumienie, jak działa system prawny, i uświadamiając, że pełnoletniość oznacza pełną odpowiedzialność za własne czyny.