Policjanci na spotkaniu z seniorami
Jak zapobiec przestępstwom dokonywanym na osobach starszych oraz jak ustrzec się przed podpisaniem niekorzystnej umowy? Tego między innymi mogli dowiedzieć się kolscy seniorzy podczas spotkania z policjantem, powiatowym rzecznikiem praw konsumenta oraz przedstawicielem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
W ostatnim czasie na terenie naszego powiatu nie odnotowano przypadku wyłudzenia pieniędzy, na przykład metodą na „wnuczka”. Jednakże oszuści ciągle modyfikują sposoby działania i wykorzystują empatię i dobroduszność osób starszych. Policjanci dbając o bezpieczeństwo najstarszej części społeczeństwa, na zaproszenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wzięli udział w spotkaniu zorganizowanym dnia 26 października br. w Dziennym Domu Seniora w Kole. Funkcjonariusz zaprezentował krótkie filmy profilaktyczne przedstawiające zaaranżowane scenki, w których przestępcy próbowali okraść lub oszukać osoby starsze. Następnie omówił zasady, jakimi należy się kierować, aby uniknąć zagrożeń związanych z działaniem oszustów próbujących wyłudzić pieniądze i kosztowności. Policjant ostrzegał przed wpuszczaniem do domu obcych i instruował jak należy potwierdzać wiarygodność osób podających się za monterów, opiekunów społecznych, czy urzędników oferujących pomoc finansową. Tłumaczył także jak postępować w sytuacji jakiegokolwiek zagrożenia, a co najważniejsze, gdzie szukać pomocy, gdy stanie się coś złego.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów Pani Urszula Pękacz przytoczyła problemy, z jakimi najczęściej zgłaszają się do niej osoby starsze. Dotyczą one przede wszystkim zawierania niekorzystnych dla klienta umów. Podała przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych oraz wskazała sposoby ich unikania. Ostrzegała, iż zdarzają się sytuacje, gdy do naszego domu puka przedstawiciel - na przykład firmy telekomunikacyjnej twierdząc, że chodzi o przedłużenie umowy, a okazuje się, że w efekcie podpisania dokumentów dochodzi do podpisania zupełnie nowej umowy, z nową firmą. Omówiła także problemy związane z zawieraniem umów podczas pokazów naczyń czy pościeli. Poinformowała, że takie umowy można wypowiedzieć w ciągu czternastu dni. Po upływie tego terminu zaczynają się kłopoty, jednak nawet w takim przypadku można zgłosić się do rzecznika praw konsumenta, który doradzi, co w takiej sytuacji należy zrobić.
Pamiętajmy, że oszuści ogarnięci chęcią zdobycia pieniędzy nie cofną się przed żadnym sposobem ich zdobycia i bardzo często żerują na uczuciach starszych, wrażliwych osób. Nie wpuszczajmy do domu nieznajomych osób, nie przekazujmy obcym pieniędzy, ani nie przelewajmy ich na podane konta. Jeśli ktoś informuje nas o jakimś wydarzeniu w rodzinie prosimy zadzwonić i potwierdzić taką informację. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy natychmiast poinformować Policję.