KWP - WCI¡Ż GIN¡ PIESI! TAKŻE DLATEGO, ŻE S¡ NIEWIDOCZNI!
Data publikacji 25.10.2015
Od początku roku na wielkopolskich drogach zginęło 40 pieszych, a 371 zostało rannych. Wprawdzie policja odnotowała znaczący spadek ofiar wśród pieszych w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku – zabitych mniej o 16, tj. o 28,6%, rannych mniej o 30, tj. o 7,5%, to jednak przy ogólnym spadku ofiar na drogach udział pieszych jest podobny, jak w latach ubiegłych.
Od początku roku na
wielkopolskich drogach zginęło 40 pieszych, a 371 zostało rannych. Wprawdzie
policja odnotowała znaczący spadek ofiar wśród pieszych w porównaniu do
analogicznego okresu ubiegłego roku – zabitych mniej o 16, tj. o 28,6%, rannych
mniej o 30, tj. o 7,5%, to jednak przy ogólnym spadku ofiar na drogach udział
pieszych jest podobny, jak w latach ubiegłych.
DLACZEGO TAK SIÊ DZIEJE, ŻE
NA DROGACH GIN¡ PIESI?
Odpowiedzią na tak postawione pytanie, niech będzie opis, ostatniego, tragicznego wypadku.
22 października br. godzina ok. 21:30 Kolonia gm. Golina w powiecie konińskim - droga krajowa nr K-92. Na młodego mężczyznę, idącego prawą stroną jezdni (w tym samym kierunku co ruch pojazdów) najeżdża samochód dostawczy. Niewidoczny pieszy, poruszający się bez używania elementów odblaskowych, umiera w szpitalu.
Jesień to najbardziej niebezpieczna pora roku dla pieszych. Wcześnie zapadający zmrok, ograniczona widoczność spowodowana mgłami i opadami atmosferycznymi sprawia, że postać pieszego znajdującego się na drodze jest słabo dostrzegalna dla kierujących pojazdami. Niekorzystny wpływ na widoczność pieszych i rowerzystów będzie miała bez wątpienia zmiana czasu, z letniego na zimowy, która nastąpi w nocy z 24 na 25 października 2015 r., co spowoduje, że zmrok zapadać będzie o godzinę wcześniej.
Pieszego nie chroni nic. Pieszy w zetknięciu z rozpędzonym pojazdem jest bez szans, większość potrąceń kończy się śmiercią pieszego, a w najlepszym przypadku ciężkimi obrażeniami ciała prowadzącymi do kalectwa. Pieszy uderzony przez samochód jadący z prędkością tylko 50 km/h ginie na miejscu wypadku lub umiera wkrótce potem, wskutek odniesionych obrażeń ciała.
Chodźmy lewą stroną drogi, nośmy elementy odblaskowe
– TO OBOWI¡ZEK.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym:
Art. 11.
1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku – z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi.
3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść obok siebie.
4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.
4a.Pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.
Odpowiedzią na tak postawione pytanie, niech będzie opis, ostatniego, tragicznego wypadku.
22 października br. godzina ok. 21:30 Kolonia gm. Golina w powiecie konińskim - droga krajowa nr K-92. Na młodego mężczyznę, idącego prawą stroną jezdni (w tym samym kierunku co ruch pojazdów) najeżdża samochód dostawczy. Niewidoczny pieszy, poruszający się bez używania elementów odblaskowych, umiera w szpitalu.
Jesień to najbardziej niebezpieczna pora roku dla pieszych. Wcześnie zapadający zmrok, ograniczona widoczność spowodowana mgłami i opadami atmosferycznymi sprawia, że postać pieszego znajdującego się na drodze jest słabo dostrzegalna dla kierujących pojazdami. Niekorzystny wpływ na widoczność pieszych i rowerzystów będzie miała bez wątpienia zmiana czasu, z letniego na zimowy, która nastąpi w nocy z 24 na 25 października 2015 r., co spowoduje, że zmrok zapadać będzie o godzinę wcześniej.
Pieszego nie chroni nic. Pieszy w zetknięciu z rozpędzonym pojazdem jest bez szans, większość potrąceń kończy się śmiercią pieszego, a w najlepszym przypadku ciężkimi obrażeniami ciała prowadzącymi do kalectwa. Pieszy uderzony przez samochód jadący z prędkością tylko 50 km/h ginie na miejscu wypadku lub umiera wkrótce potem, wskutek odniesionych obrażeń ciała.
Chodźmy lewą stroną drogi, nośmy elementy odblaskowe
– TO OBOWI¡ZEK.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym:
Art. 11.
1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku – z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi.
3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na drodze o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść obok siebie.
4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.
4a.Pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.
Po raz kolejny apelujemy
do pieszych:
Nie wstydźcie się być widoczni, nie wstydźcie się być bezpieczni.
Noście elementy odblaskowe – nie dajcie się zabić!
Nie wstydźcie się być widoczni, nie wstydźcie się być bezpieczni.
Noście elementy odblaskowe – nie dajcie się zabić!
Źródło: KWP Poznań