Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Zlekceważyli przepisy ruchu drogowego - stracili prawo jazdy

Data publikacji 26.09.2014

Na przestrzeni ostatnich dni kolska drogówka zatrzymała dwóm kierowcom prawo jazdy za rażące lekceważenie przepisów ruchu drogowego. Jeden z kierujących, któremu policjanci zatrzymali uprawnienia do kierowania to kierowca szkolnego autobusu. Teraz Sąd zadecyduje czy wobec kierujących zostanie orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów.

prawo_jazdyNa przestrzeni ostatnich dni kolska drogówka zatrzymała dwóm kierowcom prawo jazdy za rażące lekceważenie przepisów ruchu drogowego. Jeden z kierujących, któremu policjanci zatrzymali uprawnienia do kierowania to kierowca szkolnego autobusu. Teraz Sąd zadecyduje czy wobec kierujących zostanie orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów.

Do pierwszej sytuacji w wyniku, której mundurowi zatrzymali prawo jazdy doszło w środę. Wówczas to policjanci Wydziału Ruchu Drogowego zatrzymali do kontroli drogowej w miejscowości Ruszków autobus szkolny, który przewoził dzieci do jednej ze szkól podstawowych w gminie Kościelec.  Wyniku kontroli policjanci ujawnili, że w pojeździe, którym przewożeni byli uczniowie zamiast siedzeń zamontowane zostały ławki, co zagrażało bezpośrednio, życiu i zdrowiu przewożonych dzieci, a ponadto w busie niesprawne były światła cofania. Za powyższe lekceważenie przepisów kierującemu pojazdem policjanci zatrzymali prawo jazdy oraz dowód rejestracyjny autobusu. bus2

bus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzień później w miejscowości Tarnówka Grzegorzewska miała miejsce kolizja drogowa. Z ustaleń policjantów pracujących na miejscu zdarzeniu wynikało, że kierująca samochodem osobowym m-ki Opel Astra 35-letnia mieszkanka gminy Koło, wyjeżdżając z drogi podporządkowanej  nie udzieliła pierwszeństwa przejazdu i uderzyła w bok prawidłowo jadącą osobową KI¡ kobietę. Na szczęście mimo groźnie wyglądającego zdarzenia, żaden z uczestników nie trafił do szpitala.

Policja przypomina, że przepisy dotyczące przewozu dzieci autobusami szkolnymi regulowane są w § 22 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, które brzmi:

 § 22. 1. Autobus szkolny powinien być tak zbudowany, aby:

1) miejsce kierowcy nie znajdowało się w kabinie wydzielonej z przestrzeni pasażerskiej;

2) drzwi spełniały następujące wymagania:

a) były zdalnie sterowane z miejsca kierowcy; przepisu nie stosuje się do drzwi tylnych, o ile istnieją,

b) możliwe było zablokowanie ich otwarcia od wewnątrz z miejsca kierowcy; funkcja ta nie może ograniczać działania

układu awaryjnego otwierania drzwi,

c) były automatycznie blokowane, gdy pojazd porusza się z prędkością przekraczającą 5 km/h,

d) otwarcie drzwi było sygnalizowane przerywanym sygnałem akustycznym o nieprzenikliwym dźwięku wewnątrz

autobusu; funkcja ta może być wyłączona, gdy autobus nie przewozi dzieci,

e) spełniały warunek zapobiegania niebezpieczeństwu odniesienia obrażeń przez pasażera spowodowanych ruchem

drzwi i jego uwięzieniem podczas ich zamykania, poprzez zastosowanie mechanizmu samopowrotu, szerokich

i miękkich uszczelek lub innych podobnych rozwiązań;

3) był wyposażony w:

a) miejsce z przodu i z tyłu wewnątrz pojazdu przeznaczone na umieszczenie tablicy „AUTOBUS SZKOLNY”

określonej w przepisach w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów,

b) miejsce z przodu i z tyłu po lewej stronie pojazdu na wysokości od 60 cm do 180 cm od powierzchni jezdni przeznaczone

na umieszczenie tablicy ze znakiem „STOP”, określonej w przepisach w sprawie rejestracji i oznaczania

pojazdów, wyposażone w urządzenie uwidaczniające tę tablicę sterowane z miejsca kierowcy; działanie urządzenia

powinno być automatyczne po otwarciu drzwi autobusu i sygnalizowane kierowcy lampką kontrolną koloru

czerwonego; powinna istnieć możliwość wyłączenia tej funkcji,

c) miejsce z przodu i z tyłu po lewej stronie pojazdu przeznaczone na umieszczenie kwadratowej tablicy barwy

żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej określonej w przepisach w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów;

miejsce z tyłu pojazdu powinno być oświetlone, z możliwością wyłączenia oświetlenia z miejsca kierowcy,

d) ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy, o którym mowa w § 38 ust. 1, włączający się wraz ze światłami awaryjnymi

automatycznie przy otwartych drzwiach; powinna istnieć możliwość wyłączenia tej funkcji przez kierowcę,

e) sygnał akustyczny ostrzegający na zewnątrz o cofaniu pojazdu,

f) urządzenie zapobiegające przed ruszeniem pojazdu z otwartymi drzwiami, także na pochyłościach;

4) okna uniemożliwiały wychylanie się na zewnątrz;

5) liczba miejsc stojących nie przekraczała 25% liczby siedzeń, przy czym dopuszcza się zwiększenie tej liczby o 4,

w przypadku gdy w przestrzeni, o której mowa w pkt 6, nie jest przewożony pasażer na wózku inwalidzkim; powierzchnią

przeznaczoną na miejsca stojące może być powierzchnia, nad którą wysokość wolnej przestrzeni wynosi

co najmniej 190 cm lub co najmniej 180 cm w przypadku części przejścia usytuowanego ponad tylną osią i za nią;

6) istniała oznakowana przestrzeń przeznaczona dla pasażera niepełnosprawnego na wózku inwalidzkim, taka, która:

a) umożliwia przewóz co najmniej jednej osoby na wózku inwalidzkim tyłem do kierunku jazdy,

b) jest wyposażona w pas bezpieczeństwa ze zwijaczem i blokadą, umożliwiający zapięcie pasażera wraz z wózkiem,

a dostęp do niej jest zapewniony przez urządzenie do załadunku i wyładunku będące na wyposażeniu autobusu;

w przestrzeni tej mogą być umieszczone siedzenia składane, o ile zachowane będą powyższe warunki, gdy siedzenia

są złożone;

Dziennik Ustaw – 26 – Poz. 951



7) siedzenia miały następujące cechy:

a) były skierowane do przodu; wymagania tego nie stosuje się do składanych siedzeń, o których mowa w pkt 6;

siedzenia skierowane do przodu powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa,

b) siedzenia skrajne były wyposażone w elementy zabezpieczające pasażerów przed przemieszczeniem w bok,

c) miejsca do siedzenia miały wymiary i rozmieszczenie określone w tabeli nr 1 „Wymiary i rozmieszczenie siedzeń

w autobusie szkolnym”, zamieszczonej w załączniku nr 8 do rozporządzenia.

2. Przyjmuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, że masa pasażera w autobusie szkolnym wynosi 68 kg, a w przypadku pasażerów

stojących, w sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, przyjmuje się wartość średnią ważoną masy pasażera wynikającą

z zastosowanych wymiarów siedzeń.

3. Dopuszcza się:

1) siedzenia o wymiarach (rozmieszczeniu), w zależności od wieku/masy pasażerów, określone w tabeli nr 2 „Wymiary

i rozmieszczenie siedzeń w autobusie szkolnym”, zamieszczonej w załączniku nr 8 do rozporządzenia;

2) stosowanie siedzeń o różnych wymiarach i rozmieszczeniu w tej samej przestrzeni pasażerskiej;

3) wyposażenie autobusu w demontowane siedzenia, zamocowane w przestrzeni, o której mowa w ust. 1 pkt 6, pod warunkiem

że takie siedzenia mogą być łatwo usunięte.

 

Rodzicu!!! Pamiętaj, że w przypadku podejrzenia, że autobus szkolny nie spełnia wymogów do przewozu dzieci należy powiadomić Policję, która dokona szczegółowej kontroli autokaru! Wszelkie informacje zostaną sprawdzone!

Powrót na górę strony