Zlekceważyli przepisy ruchu drogowego - stracili prawo jazdy
Na przestrzeni ostatnich dni kolska drogówka zatrzymała dwóm kierowcom prawo jazdy za rażące lekceważenie przepisów ruchu drogowego. Jeden z kierujących, któremu policjanci zatrzymali uprawnienia do kierowania to kierowca szkolnego autobusu. Teraz Sąd zadecyduje czy wobec kierujących zostanie orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów.
Na przestrzeni ostatnich dni kolska drogówka zatrzymała dwóm kierowcom prawo jazdy za rażące lekceważenie przepisów ruchu drogowego. Jeden z kierujących, któremu policjanci zatrzymali uprawnienia do kierowania to kierowca szkolnego autobusu. Teraz Sąd zadecyduje czy wobec kierujących zostanie orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów.
Do pierwszej sytuacji w wyniku, której mundurowi zatrzymali prawo jazdy doszło w środę. Wówczas to policjanci Wydziału Ruchu Drogowego zatrzymali do kontroli drogowej w miejscowości Ruszków autobus szkolny, który przewoził dzieci do jednej ze szkól podstawowych w gminie Kościelec. Wyniku kontroli policjanci ujawnili, że w pojeździe, którym przewożeni byli uczniowie zamiast siedzeń zamontowane zostały ławki, co zagrażało bezpośrednio, życiu i zdrowiu przewożonych dzieci, a ponadto w busie niesprawne były światła cofania. Za powyższe lekceważenie przepisów kierującemu pojazdem policjanci zatrzymali prawo jazdy oraz dowód rejestracyjny autobusu.
Dzień później w miejscowości Tarnówka Grzegorzewska miała miejsce kolizja drogowa. Z ustaleń policjantów pracujących na miejscu zdarzeniu wynikało, że kierująca samochodem osobowym m-ki Opel Astra 35-letnia mieszkanka gminy Koło, wyjeżdżając z drogi podporządkowanej nie udzieliła pierwszeństwa przejazdu i uderzyła w bok prawidłowo jadącą osobową KI¡ kobietę. Na szczęście mimo groźnie wyglądającego zdarzenia, żaden z uczestników nie trafił do szpitala.
Policja przypomina, że przepisy dotyczące przewozu dzieci autobusami szkolnymi regulowane są w § 22 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, które brzmi:
§ 22. 1. Autobus szkolny powinien być tak zbudowany, aby:
1) miejsce kierowcy nie znajdowało się w kabinie wydzielonej z przestrzeni pasażerskiej;
2) drzwi spełniały następujące wymagania:
a) były zdalnie sterowane z miejsca kierowcy; przepisu nie stosuje się do drzwi tylnych, o ile istnieją,
b) możliwe było zablokowanie ich otwarcia od wewnątrz z miejsca kierowcy; funkcja ta nie może ograniczać działania
układu awaryjnego otwierania drzwi,
c) były automatycznie blokowane, gdy pojazd porusza się z prędkością przekraczającą 5 km/h,
d) otwarcie drzwi było sygnalizowane przerywanym sygnałem akustycznym o nieprzenikliwym dźwięku wewnątrz
autobusu; funkcja ta może być wyłączona, gdy autobus nie przewozi dzieci,
e) spełniały warunek zapobiegania niebezpieczeństwu odniesienia obrażeń przez pasażera spowodowanych ruchem
drzwi i jego uwięzieniem podczas ich zamykania, poprzez zastosowanie mechanizmu samopowrotu, szerokich
i miękkich uszczelek lub innych podobnych rozwiązań;
3) był wyposażony w:
a) miejsce z przodu i z tyłu wewnątrz pojazdu przeznaczone na umieszczenie tablicy „AUTOBUS SZKOLNY”
określonej w przepisach w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów,
b) miejsce z przodu i z tyłu po lewej stronie pojazdu na wysokości od 60 cm do 180 cm od powierzchni jezdni przeznaczone
na umieszczenie tablicy ze znakiem „STOP”, określonej w przepisach w sprawie rejestracji i oznaczania
pojazdów, wyposażone w urządzenie uwidaczniające tę tablicę sterowane z miejsca kierowcy; działanie urządzenia
powinno być automatyczne po otwarciu drzwi autobusu i sygnalizowane kierowcy lampką kontrolną koloru
czerwonego; powinna istnieć możliwość wyłączenia tej funkcji,
c) miejsce z przodu i z tyłu po lewej stronie pojazdu przeznaczone na umieszczenie kwadratowej tablicy barwy
żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej określonej w przepisach w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów;
miejsce z tyłu pojazdu powinno być oświetlone, z możliwością wyłączenia oświetlenia z miejsca kierowcy,
d) ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy, o którym mowa w § 38 ust. 1, włączający się wraz ze światłami awaryjnymi
automatycznie przy otwartych drzwiach; powinna istnieć możliwość wyłączenia tej funkcji przez kierowcę,
e) sygnał akustyczny ostrzegający na zewnątrz o cofaniu pojazdu,
f) urządzenie zapobiegające przed ruszeniem pojazdu z otwartymi drzwiami, także na pochyłościach;
4) okna uniemożliwiały wychylanie się na zewnątrz;
5) liczba miejsc stojących nie przekraczała 25% liczby siedzeń, przy czym dopuszcza się zwiększenie tej liczby o 4,
w przypadku gdy w przestrzeni, o której mowa w pkt 6, nie jest przewożony pasażer na wózku inwalidzkim; powierzchnią
przeznaczoną na miejsca stojące może być powierzchnia, nad którą wysokość wolnej przestrzeni wynosi
co najmniej 190 cm lub co najmniej 180 cm w przypadku części przejścia usytuowanego ponad tylną osią i za nią;
6) istniała oznakowana przestrzeń przeznaczona dla pasażera niepełnosprawnego na wózku inwalidzkim, taka, która:
a) umożliwia przewóz co najmniej jednej osoby na wózku inwalidzkim tyłem do kierunku jazdy,
b) jest wyposażona w pas bezpieczeństwa ze zwijaczem i blokadą, umożliwiający zapięcie pasażera wraz z wózkiem,
a dostęp do niej jest zapewniony przez urządzenie do załadunku i wyładunku będące na wyposażeniu autobusu;
w przestrzeni tej mogą być umieszczone siedzenia składane, o ile zachowane będą powyższe warunki, gdy siedzenia
są złożone;
Dziennik Ustaw – 26 – Poz. 951
7) siedzenia miały następujące cechy:
a) były skierowane do przodu; wymagania tego nie stosuje się do składanych siedzeń, o których mowa w pkt 6;
siedzenia skierowane do przodu powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa,
b) siedzenia skrajne były wyposażone w elementy zabezpieczające pasażerów przed przemieszczeniem w bok,
c) miejsca do siedzenia miały wymiary i rozmieszczenie określone w tabeli nr 1 „Wymiary i rozmieszczenie siedzeń
w autobusie szkolnym”, zamieszczonej w załączniku nr 8 do rozporządzenia.
2. Przyjmuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, że masa pasażera w autobusie szkolnym wynosi 68 kg, a w przypadku pasażerów
stojących, w sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, przyjmuje się wartość średnią ważoną masy pasażera wynikającą
z zastosowanych wymiarów siedzeń.
3. Dopuszcza się:
1) siedzenia o wymiarach (rozmieszczeniu), w zależności od wieku/masy pasażerów, określone w tabeli nr 2 „Wymiary
i rozmieszczenie siedzeń w autobusie szkolnym”, zamieszczonej w załączniku nr 8 do rozporządzenia;
2) stosowanie siedzeń o różnych wymiarach i rozmieszczeniu w tej samej przestrzeni pasażerskiej;
3) wyposażenie autobusu w demontowane siedzenia, zamocowane w przestrzeni, o której mowa w ust. 1 pkt 6, pod warunkiem
że takie siedzenia mogą być łatwo usunięte.
Rodzicu!!! Pamiętaj, że w przypadku podejrzenia, że autobus szkolny nie spełnia wymogów do przewozu dzieci należy powiadomić Policję, która dokona szczegółowej kontroli autokaru! Wszelkie informacje zostaną sprawdzone!